Apránként, kézzel készült egyedi óra.
Manapság egyébként is különlegességnek számít egy valódi, teljesen mechanikusan működő óra. Ha pedig az egy saját kezűleg, hosszú hetek gondos munkájával készült darab, még inkább kiválthatja sokak érdeklődését és elismerését. A falióra alapanyagát ráadásul tüzelőnek szánt fa alkotja.
A remekművet Országh Viktor álmodta meg és hozta létre, amelyet párja, Farkas Erika mutatott be az egyik facebook csoportban. Viktor mesél róla:
Egészen kicsi korom óta lenyűgöznek a mechanikus órák, emiatt össze is jött az évek alatt egy kisebb gyűjteményre való. Egyszer jött egy gondolat, hogy magam is készíthetnék egy órát és a fa volt erre a legkézenfekvőbb számomra. Mivel a tüzelőnk nagy része tölgy, bükk, ezért gondoltam „kopásállóbb” lesz, mint pl. fenyőből.
Az elkészítéshez egy szalagfűrészre a rönkök szeleteléséhez és nagyoláshoz, egy asztali dekopírfűrészre az apróbb precíz darabolásokhoz, valamint egy állványos fúrógépbe fogható nyomólapos csiszolóra volt szükség, amivel a jelenlegi formájukat megkapták az alkotóelemek.
Összesen 16 db fogaskereket kellett készíteni, amiket egyesével ki kellett egyensúlyozni a működéshez. (5. kép)
A fogaskerekek fogainak kivágása, valamint többszöri összepróbálása rengeteg türelmet, figyelmet és precizitást igényel, mivel a fogaskerekek fogai lényegében gördülnek egymáson, ha jól vannak kialakítva. Ha nem elég pontos a vágás, akkor viszont súrlódnak és emiatt a szerkezet megszorul és megáll.
A számlapra a számok marva lettek és pirogravírral kerültek kiemelésre a jobb láthatóság érdekében.
Az óra teljes elkészítése körülbelül 1,5 hónap volt úgy, hogy minden fogaskeréknek és a váznak is fűrészelve lettek a deszkák, tehát nem vettem hozzá fűrészárut. Kifejezetten időigényes munka volt ez, de minden faanyag adott volt a ház körül és magam akartam elkészíteni teljes mértékben.
A ráfordítás kimerül annyiban, hogy szükség volt 2,5 méternyi 6 mm-es köracélra a tengelyekhez, valamint a váz első és hátsó lapját összetartó elemekhez. 10 db MR106ZZ típusú csapágyra, ami a könnyebb fordulást biztosítja a tengelyeknek és a fentebb említett hobbigépre.
Köszönjük Viktornak a részletes bemutatást és gratulálunk a különleges alkotásához!