Ágyvásárlás online: aminek simán kellene mennie…

Július végén, a kánikula kellős közepén, gondoltuk, itt az ideje, hogy lecseréljük a régi, nyikorgó ágyunkat egy kényelmesebbre. Ráadásul, az online vásárlás manapság kényelmesebbnek tűnik, mint valaha. Egy webshopon kiszemeltünk egy szuper ajánlatot, megrendeltük, és vártuk, hogy érkezzen a „tökéletes” ágy. A dátumok kissé homályosak voltak, de úgy gondoltuk, majd érkezik.

„Minden rendben” – gondoltuk

Eltelt a nyár, majd a szeptember is, és egyre türelmetlenebbé váltunk. Már két héttel ezelőtt ígérték az ágyat, de semmi hír. Aztán egyszer csak megcsörrent a telefon: „Holnap hozzuk az ágyat!” – mondták. Megkönnyebbültünk. Már szinte készültünk volna a nagy napra, amikor jött a hidegzuhany: „Ja, és egyébként 60 ezer forinttal többe kerül, mint amikor megrendelték.” Hát ez bizony gáz…

Itt kezdődtek a gondok…

A férjem egész nap a telefont markolta, hogy kiderítse, mi a helyzet. Mi változott? Hogyan lehet, hogy egy három hónapja megrendelt áru ára most hirtelen emelkedett? Szóval addig nyomta a telefonálgatást, amíg végül sikerült elérnie a tulajdonost. Kis huzavona után sikerült megállapodni: az eredeti áron kapjuk meg az ágyat. Nagy kő esett le a szívünkről, de a történet tanulságos maradt.

Jogi kiskapuk vagy jogszerűség?

A mi esetünkben szerencsénk volt, hogy a férjem elérte a tulajt, és sikerült megegyezni. De vajon mit tehet egy átlagos vásárló ilyen esetben? Magyarországon az online vásárlás jogi kereteit a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szabályozza, amely az online kereskedelem alapvető szabályait tartalmazza. Fontos megjegyezni, hogy:

  • A vásárlás és az eladó közötti szerződés akkor jön létre, amikor a vásárló megkapja a visszaigazolást a megrendeléséről. Ezen ponton az árat is rögzíteni kell.
  • Az eladó nem változtathatja meg az árat a szerződés létrejötte után, kivéve, ha a szerződésben erre vonatkozó külön kikötést tettek.
  • Ha az eladó mégis árat akar emelni, a vásárlónak joga van elállni a vásárlástól.

Mit tehetünk, ha ilyesmi történik?

Amennyiben egy webshop megpróbálja emelni az árat a megrendelést követően, és ezt nem támasztja alá semmilyen szerződéses záradék, jogszerűen kérhetjük az eredeti áron történő teljesítést. Ha az eladó nem hajlandó erre, a következő lehetőségek állnak rendelkezésre:

  • Fogyasztóvédelmi bejelentés: az online vásárlásokat a Fogyasztóvédelmi Hatóság felügyeli. Ha úgy érezzük, hogy jogsértés történt, bejelentést tehetünk náluk.
  • Békéltető Testülethez fordulás: ha a vita nem oldódik meg, a Békéltető Testület segítségével próbálhatjuk rendezni az ügyet.
  • Elállás a szerződéstől: az online vásárlások esetében jogunk van elállni a szerződéstől 14 napon belül indoklás nélkül. Ha az áremelés miatt a vásárlás elveszíti vonzerejét, élhetünk ezzel a jogunkkal is.

Mire figyeljünk, amikor online bútort vásárolunk?

Bútorokat online vásárolni kényelmes és gyors, de mindig legyünk elővigyázatosak! Néhány tipp, hogy elkerüljük a csalódásokat:

  • Olvassuk el a vásárlói véleményeket: ha egy webshopot nem ismerünk, nézzük meg, hogy mások mit írnak róla. A vásárlói visszajelzések sokat elárulhatnak a megbízhatóságról.
  • Figyeljünk az árakra: ha túl szép, hogy igaz legyen, valószínűleg nem is az. A gyanúsan alacsony árak figyelmeztető jelek lehetnek.
  • Ellenőrizzük az elérhetőségeket: egy megbízható webshop mindig megadja a pontos elérhetőségeit: cím, telefon, e-mail. Ha ezek hiányoznak vagy nem világosak, jobb, ha elkerüljük az adott oldalt.
  • Nézzük meg a szerződési feltételeket: mindig olvassuk el a kisbetűs részt, különösen az árváltozásra vonatkozó kikötéseket!

Mikor kerüljük el a webshopot?

Vannak olyan jelek, amelyek arra utalnak, hogy jobb, ha messze elkerüljük az adott webshopot. Ilyenek lehetnek például:

Nincs impresszum: Ha a webshop nem adja meg a cég nevét, címét vagy adószámát, az intő jel lehet.
Túl sok panasz: Ha fórumokon, közösségi médiában rendszeresen arról írnak, hogy problémák adódnak a webshop megbízhatóságával, az biztosan nem véletlen.
Nem lehet kapcsolatba lépni az ügyfélszolgálattal: Ha nincs ügyfélszolgálat vagy lehetetlen őket elérni, az komoly piros zászló.

Megéri a harc!

Végül, bár sikerült elérni, hogy az eredeti áron kapjuk meg az ágyat, a stressz és a bizonytalanság elkerülhető lett volna némi előrelátással. Mindig legyünk tudatosak, amikor nagyobb értékű terméket rendelünk online. Figyeljünk a jogainkra, és ne habozzunk érvényesíteni azokat, ha szükséges. Ha pedig gyanúsan viselkedik az eladó, inkább lépjünk tovább és keressünk másik, megbízhatóbb webshopot!