Minden háznak van előnye és hátránya, a hirdetések java leginkább a pozitívumokat próbálja domborítani.
Mivel minden reklám a termék eladásáról szól, ezért mindig egy kicsit szépítik a dolgokat a sikeres üzlet reményében. Ez a fajta túlzás átitatja az egész életünket, ott bújik a randikon, az állásinterjúkon, a marketingben és persze a hirdetések között is. Mindenki próbálja jobb színben feltüntetni magát, és/vagy az általa kínált portékát, de mi lenne, ha nem ez lenne bevált gyakorlat? Ha beállított kép vagy költői túlzás nélkül kínálnánk az ingatlanokat? Most kalandozunk egy kicsit tovább ezen a vonalon, a fantázia tengerén, hogy milyen lenne egy ilyen hirdetés!
Alapul veszünk egy fiktívfalvi házat, mely a klasszikus szófordulatok alkalmazásával nagy eséllyel így kerülne ki a piacra:
“Áron alul eladó Fiktívfalván, csendes környezetben egy kétszobás ház, összközműves, rendezett telken, amelyből bármit ki lehet alakítani, alkalmas gyümölcstermesztésre és állattartásra egyaránt. A fűtésről egy hangulatos cserépkályha gondoskodik. A közelben található iskola, óvoda, orvos és bolt is.”
Ezt még lehetne fokozni a “kihagyhatatlan ajánlat”, “fantasztikus lehetőség”, “alkalmi vétel”, “mai igényeknek megfelelően átalakítható” kifejezésekkel, de milyen lenne, ha leírnák a teljes igazságot?
“Kicsit túlárazva eladó Fiktívfalván, nagyon távol a város zajától egy kétszobás, felújításra szoruló ház. A falak stabilan állnak, de a tető már hézagos, alap nincs, a csövekhez és a villanyvezetékekhez a felépítés óta még nem nyúlt senki. Egyetlen cserépkályha van fűtési célra, ami mind a két szobát remekül befűti, de a fürdőszobában és a konyhában kiegészítő fűtésre van szükség. A kert hatalmas, ami alkalmas lehet gyümölcstermesztésre vagy állattartásra, ha az embernek van hozzá elegendő tudása, ideje és energiája, de ha nem akarja, akkor a fűnyírással kell majd csak küzdenie pár hetente egy fél napot. A faluban van óvoda és általános iskola, na meg egy bolt, ami napi négy órát van nyitva, de 20 perc kocsikázással már jobb infrastruktúra is elérhető. Tömegközlekedés van, de alig, ezért jó, ha van autó.”
Akarnánk tudni az igazat, hogy tényleg tudjuk mire vállalkozunk?